Rozhovor s osobní trenérkou a instruktorkou Gabčou

Gábi, proč sis vůbec vybrala obor Kondiční trenér na Fakultě sportovních studií?

Tak to byla jasná věc, už od malička jsem doma ve Zlíně sportovala (basketbal, atletika, volejbal) a táhlo mě to tímto směrem. Můj taťka působil a působí jako trenér mládeže v ragby, starší sestra studovala sportovní fakultu, takže já jsem tak nějak pokračovala. Zpětně bych neměnila. Neříkám, že mi to dalo znalosti, které bych hned po škole v praxi využila, člověk si musí dodělat spoustu kurzů individuálně, ale škola byla pro mě určitě přínosem.
Taky nebýt „Sportovky“ (Fakulty sportovních studií), asi bych se ani nedostala sem do fitka, protože jsem tam poznala Marky (Markétu Weisserovou). Přes ni jsem začala ve fitku pracovat nejprve jako recepční, později jako instruktorka skupinových lekcí.

A to měla být moje další otázka – jak ses dostala k fitness?

Částečně přes Marky, částečně už dřív – na střední škole jsem sama chodila do fitka 2x týdně. A když jsem dělala atletiku, měli jsme v rámci tréninku posilovnu. Ale takový ten hlavní impuls přišel, až když jsem začala dělat ve fitku na recepci.

Udělala sis spoustu kurzů včetně kurzu pro osobní trenéry, v současné době vedeš skupinové lekce (H.E.A.T., Gravity, TRX – týdně 9 lekcí), děláš trenérku i v jiném fitku. Mě ale zajímá, jak pracuješ na své vlastní kondici?

V současné době se kromě fitness věnuji hlavně volejbalu, beach volejbalu a v létě jsem hrávala tenis. S volejbalem jsem začala až od střední školy, takže základy mi chybí, na druhé straně mám co zlepšovat :-). Do fitka si sama chodím zacvičit minimálně 1x týdně, někdy víckrát. Částečně cvičím na mých lekcích Gravity a TRX, tam ale spíš jen ukážu daný cvik. Dříve jsem chodila hodně běhat, v současné době mi běh nahrazují lekce H.E.A.T., které vedu.

Vidím, že jsi opravdu sama hodně aktivní a příkladem pro své klienty… Ale zpět k osobnímu tréninku. Proč si myslíš, že by lidé měli využít služeb osobního trenéra?

Často, když přijdu do posilovny a rozhlédnu se kolem sebe, mám strach, aby si lidé spíš neublížili, protože technika cvičení není taková, jak by měla vypadat. Takže určitě nejenom pro start je vhodné, aby se lidé během pár hodin naučili správně provádět základní cviky a jak si mají trénink sestavit. Protože pak může člověk trávit v posilovně spoustu času a přesto nemá žádné výsledky, cvičení prostě není efektivní.
Dalším velmi důležitým faktorem ze strany osobního trenéra je motivace – znám několik lidí, kteří mají strach zavítat do posilovny, neví, co by tam dělali, mají to jako zónu, kde se bojí. Nebo se lidé zkrátka sami nedonutí jít cvičit a preferují cvičení s trenérem, který jim trénink připraví a během tréninku je opravuje a motivuje.
Osobní tréninky na míru bych také doporučila jako kompenzační cvičení a prevenci úrazů při jiných sportech.

Jaké cvičební metody preferuješ?

Jsem zastáncem funkčního tréninku, tj. komplexního přístupu. Aby v tréninku byla kombinace kardia a silového cvičení, aby pohyby využívané v tréninku byly „ze života klienta“. Samozřejmě když se někdo chce zaměřit na nárůst svalů, jdeme více na posilovací stroje a činky. Ale já osobně mám blíže k funkčnímu tréninku.
Důležitá je i osobnost klienta – někdo potřebuje víc „nahecovat“, někomu vyhovuje klidnější přístup, s tím pak souvisí i výběr cviků a celkové vedení tréninku.

Máš několikaleté zkušenosti s osobním tréninkem z jiného fitka, řekni nám o tom něco.

Druhé fitko, ve kterém působím, je zaměřené více rehabilitačním směrem, nejčastěji tam chodí lidé po úrazech nebo ještě před operací zpevnit svaly. Nejvíce zastoupenou skupinou jsou „kolenáři“ po operacích vazů a menisků, časté jsou i případy lidí s problémy se zády (bedra, šíje). Další skupinou lidí, kterým se tam věnuji, jsou starší lidé.

Teď trochu z jiného soudku: Vím o Tobě, že jsi velmi dobře jazykově vybavená, jaké jazyky umíš?

Gabča se směje. No trochu to ztrácím, ale domluvím se bez problémů anglicky a francouzsky, byla jsem během studií rok ve Francii. A úplné základy mám ve španělštině, ale tam opravdu jen základ.

Gábi, díky za rozhovor a přeji hodně spokojených klientů!

Kontakt na naše osobní trenéry najdeš zde.

Ptala se: Dana Weisserová, 25. 10. 2018