Co na vás prozradí InBody?

Cvičíte a zajímá vás, kolik máte svalů a kolik tuku? Máte nějaký cíl a chcete vědět, jestli vaše cesta funguje, jestli skutečně nabíráte svaly nebo hubnete? A chcete to mít černé na bílém? Přesně v tomto vám pomůže InBody.

Z čeho je složeno lidské tělo – trocha teorie

Lidské tělo se skládá tukové tkáně, kterou dělíme na podkožní, útrobní a nitrosvalovou, přičemž většina tuku je v podkoží. Dále obsahuje beztukovou tělesnou hmotu, která je tvořena vodou, minerálními látkami a svalovou hmotou. S přibývajícím věkem roste podíl tukové tkáně a klesá podíl svalů a vody. Velké rozdíly jsou také v rámci pohlaví, ženy mají vyšší obsah tuku než muži.

Příklad: Honza

Pojďme si na příkladu imaginárního Honzy (ve skutečnosti našeho reálného klienta jiného jména) ukázat, kolik informací se dá pomocí InBody 170 zjistit a co všechno na člověka přístroj prozradí.

Výsledky InBody

Základní údaje

Rozebereme si podrobněji Honzovy výsledky na obrázku vlevo. Jak vidíte, nahoře jsou vstupní údaje (ty se do přístroje zadávají) plus celková váha. Honza má 45 let, měří 186 cm a váží 110 kg.

Složení těla

Tak tady máme graficky a číselně váhu, svaly, tuk. U všech veličin je vždy interval, ve kterém by se člověk vzhledem ke své výšce a věku měl pohybovat. Šipka znázorňuje přímo Honzův výsledek. Vidíme – Honza má velkou nadváhu. Váha 110 kg je výrazně nad doporučeným intervalem 64,7 – 87,5 kg. Honza má hodně svalů (dokonce víc než je doporučeno, super), ale také přemíru tuku, což už super není.

Voda  – Honza má hodně vody v těle, což souvisí s velkým množstvím svalů.

Čistá hmotnost – celková váha minus tuk.

Diagnóza obezity

BMI (Body Mass Index, váha v kg/druhá mocnina výšky v metrech) – jednoduchá formulka používaná lékaři pro základní stanovení obezity, která ale může být dost zavádějící – pokud máte hodně svalů, vyjdete z toho jako obézní. Taky můžete být podle BMI na tom skvěle, ale protože máte málo pohybu, máte hodně viscerálního tuku. Zkrátka, tento index má jen velmi malou orientační hodnotu.

PBF (procento tuku v těle) – Honza má zase hodně, to nám koresponduje s výsledky výše.

WHR (poměr pas/boky) se uvádí proto, že usazování tuku v oblasti břicha je nebezpečnější z hlediska predispozic pro nejrůznější choroby jako např. pro aterosklerózu. Být postavou „hruška“ je lepší než „jablko“. A chlapi jsou častěji „jablka“, což nám Honza dokazuje, tuk se mu usazuje v oblasti břicha.

Míra útrobního (viscerálního) tělesného tuku – tak tohle je velmi důležité! Lidé řeší spíš viditelné špeky, tj. podkožní tuk, ale ten útrobní je ze zdravotního hlediska daleko důležitější. Pokud je vysoký, hrozí cukrovka, vysoký krevní tlak, kardiovaskulární choroby, dokonce i demence a stárnutí. Když budeme hubnout správně, tento tuk bude ubývat. Když budeme hladovět, tento tuk se ještě zvýší. Tento údaj bývá poměrně vysoký i u lidí, kteří např. jen posilují a nemají v tréninku žádné kardio, ale i u těch, kteří jsou opticky hubení, ale nehýbou se („já nepotřebuju cvičit, jsem štíhlá/ý dost“).

BMR (bazální metabolismu) – minimální množství energie potřebné k zachování životních funkcí. Můžeme si to představit jako energii, kterou spotřebujeme, kdybychom celý den jen leželi. BMR se snižuje s věkem a ztrátou svalové hmoty, zvyšuje se díky kardio cvičení a nárůstu svalové hmoty. BMR ovlivňuje i nemoc, teplota prostředí, stres, jídlo a nápoje. Proto je pro hubnutí velmi výhodné posilovat a díky tomu mít svalovou hmotu. Je potřeba se dobře stravovat, zařadit kardio cvičení, ale také být v pohodě a nedělat si z hubnutí hlavní životní program 🙂.

Část bez tuku

Množství svalů na pažích a nohách se vždy trochu liší, nikdo nejsme úplně symetričtí. Náš Honza má v těchto údajích také malé rozdíly, ale nic zásadního. Vidíme, že na levé paži a pravé noze má trochu víc svalů. Někdy nám tyto údaje ukazují, jestli je někdo pravák nebo levák, velmi často se tady projeví i úraz v minulosti (člověk někdy po úrazu zatěžuje jednu končetinu víc). Co se týká množství svalů, vidíme, že Honza je na tom dobře.

Tuková část

Zase nám to koresponduje s výsledky výše – Honza by na tucích potřeboval hodně ubrat. Pěkně nám jeho výsledky taky korespondují s velmi častým zjištěním – tam, kde máme více svalů, máme méně tuku a opačně (viz paže i nohy).

Sval – tuk kontrola

Tak tohle je takové finále celého měření. Řádek obsahuje doporučení, kolik a čeho by měl člověk ubrat, případně přibrat. U Honzy vidíme, že svaly ok, ale co je jeho problém – měl by hodně zamakat na snížení tuku v těle, viděli jsme, že má i hodně nebezpečného vnitřního tuku. Konkrétně by měl zhubnout 12,1 kg. Když si to představíte v kostkách másla, je to pěkná hromada… Ale určitě bude pro něho přínosem zhubnout alespoň něco, dát si reálný cíl. Honza by se měl určitě zaměřit na zdravější stravu a měl by zařadit do svého pohybového programu i kardio (základem kardia by měla být vždy chůze, ale může být i jízda na kole, brusle, běžky, ve fitku H.E.A.T. Program nebo kardio zóna).  K té chůzi – ideálně opravdu každý den a svižná, venčení jezevčíka se nepočítá.

Fitness Score

Tento ukazatel slouží pouze k porovnání výsledků v rámci měření na InBody, závisí hlavně na množství svalové hmoty. Honza má pěkný výsledek 86, jak jsme viděli, svalů má dost.

Na základě reálného měření jsme si ukázali, co všechno se Honza o svém těle dověděl. Když to shrnu – Honza má černé na bílém, že tuku je opravdu hodně, že nejde jen o podkožní, ale že má velké množství viscerálního tuku (tuku kolem vnitřních orgánů), tj. zvýšené riziko chorob viz výše. Ještě k tomu se mu tuky usazují v oblasti pasu, což je taky špatně. Na druhé straně je super, že má hodně svalů, což mu pomůže i při hubnutí. Má i dobrou symetrii, rozdíly ve svalech na pravé a levé straně těla jsou minimální.  Teď už záleží jen na něm, jak s tím naloží – nikdy nefunguje motivace „pane, měl byste …“, funguje jen „já chci …“. Držím pěsti.

Kdy se měřit a kdy ne

  • ideálně před měřením 2 – 3 hodiny nejíst a nepít, nejlépe se měřit na lačno
  • kontrolní měření za stejných podmínek – to se týká času měření, oblečení apod.
  • neměřit se po tréninku nebo po větší fyzické aktivitě
  • ideálně se měřit po vymočení a vyprázdnění
  • pokud je to možné, sundat šperky a hodinky
  • během menstruace budou výsledky zkreslené díky zadržování vody

NE pro osoby s kardiostimulátorem
NE pro osoby s implantáty
NE pro těhotné ženy

Měření na InBody – princip

Celé měření na InBody je založeno na tom, že tělem probíhá velmi malý proud a protože svaly, voda, tuk mají jiný odpor, dozvíme se, z čeho se tělo skládá.

Změřit se můžete ve fitku kdykoliv, vlastní měření zabere jen 2 minuty. Zajímá vás, co prozradí InBody na vás? 

Autor: Dana Weisserová