Odkud a kam kráčíš, fitness? – několik otázek pro naše instruktorky

Oslovila jsem naše zkušené instruktorky Marcelu Zábranskou (ve fitku je služebně nejstarší, cvičila ještě coby studentka VŠ ve Fitku Na Dobráku, tj. fitku předcházejícímu Weisser Sport Centru), Ilonu Markovou (ta začala cvičit na Dobráku pouze o pár měsíců později), Petru Šarapatkovou a Janu Přikrylovou, aby zodpověděly pár otázek ohledně svých začátků, zkušeností, změn a také předpovědi, jak se fitness bude dál vyvíjet. Tady máte jejich odpovědi.

1. Jak, proč a kdy jsi se stala instruktorkou? Co a kde jsi začala předcvičovat?

Marcela: Ke sportu jsem měla vztah vždy tak trochu vlažný, když nepočítám běžné dětské akvitity: plavání, lyžování, túry… Více méně jsem se začala věnovat pravidelné sportovní aktivitě až na vysoké škole, kdy můj bratr odebíral časopis Muscle &Fitness, kde se mi líbily vysportované postavy. Krátce nato jsem proto vyhledala malé příjemné fitko Na Dobráku Dany Weisserové, kam jsem začala chodit na vedené lekce aerobicu a občas i do posilovny. Tento sport mě uchvátil, chodila jsem na lekce každý den, někdy i dvakrát denně :-).  Poté jsi mě přesvědčila, že bych to mohla zkusit i jako cvičitelka, což byla pro mě výzva a možnost posunout se dál. Absolvovala jsem kurz Brněnské školy aerobicu a začala jsem vést lekce. Mezi moje oblíbené patřil bodystyling, P- Class, Step aerobic. Moje první lektorské začátky se tedy datují do konce 90. let a provozovala jsem je ve fitku Na Dobráku Dany Weisserové a ve fitnesscentru v Líšni u Evy Šabatové.

Ilona:  Nejsem si úplně jistá, ale myslím, že jsem začala cvičit na Dobráku v roce 1999 – tady byly moje úplné začátky. Po složení zkoušek BŠA jsem se stala instruktorkou aerobiku, který jsem v horizontu asi 10 let aktivně předcvičovala. Paralelně s Dobrákem jsem AE cvičila ještě v jednom privátním studiu na ulici Havlišova (to ani nebylo fitko) – asi 2 roky, pak mě oslovil Tonda Ničovský ze Slatiny (Gym Blue Sun), kam jsem dojížděla předcvičovat snad také cca 2 roky, krátce jsem působila i v Komíně (Green Fitness).
Petra: Během studia na VŠ jsem začala navštěvovat lekce aerobiku. Do té doby jsem působila v lyžařském oddílu, pohyb jsem potřebovala. Kamarádka z VŠ Ilona 🙂 mně doporučila fitko v Rubínu, kde jsem jako klient chodila na klasický aerobik, posilovací bodystyling a oblíbený step aerobik. Tehdy jsem už trochu snila o tom stát se instruktorkou aerobiku. Při studiu na VŠ jsem pracovala na recepci Weisser Sport Centra, měla jsem k aerobiku a informacím o něm ještě blíže. Stát se instruktorkou mě lákalo stále více (pocit stát před lidmi a vést je, motivovat, „hecovat“), tento sport mě zkrátka naplňoval. V roce 2002 jsem si udělala licenci instruktora aerobiku (Praha, IFAA), od té doby vedu skupinové lekce. Začala jsem předcvičovat přímo ve Weisser Sport Centru, a to posilovací lekce s aerobikem (bodystyling). Také jsem vedla lekce body formu a body stepu ve FREESPORTU (Friťáku) na Kounicově.

Jana: Cvičení jsem se věnovala od malička, hrála jsem jako malá volejbal, chodila do Sokola a pak si i zacvičit na aerobik v mém rodném Tišnově. Bylo to někdy na gymnáziu asi kolem roku 1992. Ten tehdy nějak šel hodně do popředí a tělocvičny byly narvané. Jak dnes si pamatuji, jak každá hodina byla nachlup stejná, každý poskok a přeskok zapadal do stejné hudby, jedna kazeta jela pořád dokola..  nebylo kde čerpat, nebylo k sehnání pořádné oblečení ani hudba. Jednou cvičitelka nemohla a požádala mě, jestli bych za ni hodinu vzala. Já že proč ne.. pak už se to opakovalo a nakonec otěhotněla a já hodinu v tišnovské sokolovně převzala. Chodila tam strašná spousta holek a mě to hrozně chytlo. Nechtěla jsem stejnou hudbu takže co? Stála jsem u televize s kazeťákem a nahrávala na kazetu co právě jelo na MTV, nebo který hudební kanál tenkrát hrál písničky :). Strašná kvalita, ale aspoň byla změna. Udělala jsem si pak kurz aerobiku pod ASPV, následně podnikala výpravu do Nového Města na Moravě, kde byly jediné kongresy a možnost naučit se něco nového. Jezdila jsem do Brna na různé lekce a hodiny se plnily, cvičenky byly hrozně vděčné. Začala vznikat namixovaná CD, nebo já se k nim propracovala, školení se objevovala již častěji, já si dodělávala kurzy rytmické gymnastiky a podobně :). Už se objevovaly i konkurenční hodiny v okolí, tak už bylo i na výběr. Nutně podotknout, že to bylo pod Sokolem a 8 let jsem to dělala s láskou a zadarmo :). Jednou jsem se odvážila a oslovila brněnskou cvičitelku Martinu Konečnou a ta mi dala lekci posilovacího aerobiku. Pak jsem postoupila k dalšímu fitku a z něj už se zkusila ucházet o hodinu v našem Weissersportu :). A ono se to podařilo.. Dana mi dala hodně zpětných vazeb a počátečních rad a od té doby je to moje domovské fitko :).

2. Jak se změnilo fitness od doby, kdy jsi začínala? Jaké lekce jsi v průběhu času vedla? Jakým pohybovým činnostem se Ty sama v současnosti věnuješ mimo své lekce?

Marcela: Když jsem s fitness začínala, existovalo jen pár menších provozoven se skromnějším vybavením, ale plné lidí nadšených do fitness a bodybuildingu. Zažila jsem boom aerobicu, sály plné lidí cvičících zejména taneční sestavy.  Od té doby se svět fitness hodně proměnil. V současné době již klasický aerobic necvičím, věnuji se funkčnímu tréningu, TRX, crossfitu, vzpírání a horské cyklistice.

Ilona: Fitness a trendy se mění pořád. Ze začátku byl hlad zřejmě úplně po všem a měla jsem pocit, že jsou klienti vděční za cokoliv. Jednalo se o dobu náročnějších až tanečních aerobikových choreografií, stepy – také náročnější bloky – lidi se chtěli podle mě více učit, náročnost jim nevadila. Stejně tak pak lekce s posilováním – pro méně zdatné co se koordinace pohybů týče. Pak jsem přešla na Indoor Cycling a hned nato Spinning (měli ucelenější program, zajímavější tréning). A konečně se na hodinách začali objevovat i chlapi – jupíí! Nový trend, genderově vyváženější složení klientů – super nálada, motivovaní lidé – kdo dá největší kopec, kdo pojede rychlejší running – proč trochu více nesoutěžit s ostatními v sále. Pak jsem si odskočila na mateřskou a mezitím, už v novém WSC přišel Heat – naprostá bomba! Sport pro úplně každého i pohybově nenadané jedince. Doteď je to dle mého názoru nejlepší indoorová kardio aktivita. Licenci jsem si dodělala až po Lukáškovi, asi v roce 2010. Naposled jsem absolvovala školení GTS a v tomto trendu chci pokračovat dál.

Petra: Od doby, co vedu lekce, přišlo do fitek spoustu nových forem cvičení. Ale trend společných skupinových lekcí zůstal. Přibyla spousta cvičebních pomůcek, které se daly využít na „našich“  lekcích, zároveň díky novým pomůckách vznikly lekce nové. Velice populární byl Spinning, později Heat Program, Gravity, TRX… Už delší dobu mají lidé ve fitkách v oblibě funční trénink, který tak trochu vytěsnil klasické aerobikové lekce. Nesmím zapomenout na pomalejší formy cvičení, př. PilatesPower Yoga, stále oblíbené některými klienty. Já vedla lekce: Aerobik, Bodystyling (Body form), Body step, Slide aerobik, Lady fit (dlouhodobý záskok), Spinning, H.E.A.T., Gravity, TRX (jen záskoky). V současnosti mimo fitko: MTB, Beach volejbal, In – line bruslení, miluju chůzi (s dětmi těžká kombinace 🙂 ….vodní sporty: windsurfing, kitesurfing (už se ale moc bojím, takže spíš už nee), SUP, v zimě lyže, běžky, skialpy, ostatní sporty s dětmi (bruslení,..)

Jana: Změnilo se neuvěřitelně. Dříve bylo vše taneční, skákací. nebyla konkurence, lidé dělali co se jim ukázalo a moc si nemohli vybírat. V dnešní době je spousta a spousta fitek, možností se hýbat, center pohybu, zdravé stravy. Lidé se začínají daleko více zamýšlet nad svým životním stylem, nad pohybem samotným, daleko více se ptají a řeší své tělo. Já jsem za to velice ráda a právě tenhle aspekt je podle mě obrovský bonus Weisser Sport Centra. Je to samozřejmě možná i tím, že s přibývajícím věkem i já vnímám pohyb a své tělo jinak a tak i pohlížím za klienty. Jsem vděčná za tolik projitých školení, tolik nabraných zkušeností za léta praxe, a tím pádem za možnost předání energie a radosti z pohybu a z toho, co všechno nám naše tělo umožní, klientům :).
V průběhu jsem vedla vše možné od tanečních lekcí přes posilovací, chvíli trampolínky, bosu, různé intervalové tréninky, stepy jako choreografické tak posilovací. Dotkla jsem se i deepworku, okrajově jogy a pilatesu, bodybalance a určitě jsem ještě na nějaké lekce zapomněla :). Myslím že je super, že se reaguje v ose času na potřeby a požadavky klientů, že se fitness neustále vyvíjí a nenechá nás usnout na vavřínech. I když musím uznat, že překombinovaným obdobím v lekcích jsme si také prošli a rozhodně v jednoduchosti a jasnosti pro klienty je ta největší krása :). Myslím, že nemají moc nového co vymyslet a velmi často narazíme na novinky, které vlastně dávno známe a jsou vlastně absolutním základem, na který se ale trošku pozapomnělo a zase se k němu vracíme. Mám 2 aktivní syny, kteří hrají volejbal, jezdí hodně na kole, lyžují a potřebují vybití každý den. Tudíž nás udržují tak nějak v kondici permanentně 🙂

3. Jak se podle Tvého názoru bude fitness vyvíjet dál? 

Marcela: Do budoucna vidím fitness ve více rovinách, jedna bude pomalejší (joga, pilates, rehabilitační a zdravotní cvičení, wellness programy, cvičení mobility) s důrazem i na relax duševní, druhá rovina bude zaostřena na kardio aktivity a případně cvičení ve skupinách (jogging, heat, spinning, choreografické lekce) a třetí bude více silová, dravá a extrémní (funkční trening, crossfit, intervalové treningy). Domnívám se ale, že lidé budou budoucna více preferovat individuální přístup a cvičení s trenérem a se zaměřením na dosažení co nejefektivněji svého cíle.

Ilona: Současné fitness jde směrem funkčního tréningu + TRX, směr joga+pilates a stále věrný Heat. Myslím, že mnoho lidí začíná zase s během, na hodinách Heatu také zařazuji a klienti běhají a rádi. Myslím, že klasické choreografické lekce už pro lidi nejsou tolik zajímavé. Chtějí dle mě jednoduché, efektivní a rychlé cvičení nebo pak úplně naopak zklidnění na Józe. Nějak vymizela ta střední cesta.

Petra: Jak se bude fitness vyvíjet dál, to netuším, možná zase přijde někdo s nějakým novým typem stroje, který se bude moci využít při skupinových lekcích?? Určitě zcela nevymizí lekce aerobikové, současný funkční trénink, pomalé formy, apod. se budou také držet dál.

Jana: Myslím, že tato oblast je velmi otevřená a má obrovskou budoucnost. Sedavá nebo náročná zaměstnání, stres a celá tato uspěchaná doba volá po tom jít se vybít do fitka, něco pro sebe udělat. Lidé začínají chápat, že s bolavými zády je z rehabilitace už nikam dál nepošlou a musí změnit oni sami něco.

4. Jaké lekce a proč (nejen z naší nabídky) bys lidem doporučila a proč?

Marcela: Všem zájemcům o cvičení bych doporučila, aby si nejdříve stanovili svůj cíl, obrnili se houževnatostí a trpělivostí, oslovili profesionála a pod jeho dozorem vyzkoušeli více aktivit a hlavně aby dělali ty sporty, které je baví, protože jedině pak je možné, že u toho zůstanou a pak se dostaví i kýžené výsledky :-). Weisser Sport Centrum nabízí všechny možné druhy lekcí, které současný svět fitness nabízí a kde si každý vybere podle svého gusta.

Ilona: Co bych poradila? Ráda bych lidem předala myšlenku, že cvičení je radost. Ještě pořád hodně klientů bohužel chodí cvičit z jisté nutnosti (zhubnout, bolesti zad apod.) – bohužel se těší na konec hodiny, nebo se naopak netěší na začátek a pak jsou rádi, že nakonec šli, cítí se dobře. Na každé z našich hodin se můžou naučit, jak pracovat i venku nebo doma, chodit, běhat, cvičit – využít cviků z hodin GTS, TRX i Jógy při náhlých bolestech nebo únavě. Nejsem příznivcem „závisláků“ – to už také není radost, ale nutnost, která tě omezuje, někam žene, kam nechceš. Taky jich tam ve fitku pár máme. Přemýšlet o sobě, vážit si sebe sama a užívat si pohyb. Užít si ten čas, který si věnujeme a uvědomit si, že není důležité co cvičíme, ale že vůbec a hlavně rád.

Petra: Lidem bych doporučila lekce podle jejich fyzické zdatnosti, zdravotního stavu a také podle jejich cíle. Všeobecně ale doporučuji kombinaci lekcí spalovacích, posilovacích a pomalejších (dýchání, relaxace). Hlavně ale, aby je to bavilo!! Poté optimální kombinace lekcí, podle toho, za čím lidé do fitka přicházejí…

Jana: Chce to vybrat vhodný pohyb pro sebe, který je bude hlavně bavit, dělat jim dobře, zároveň jim přinese bonus ať cestou zhubnutí, spravení postavy nebo pouze vyčištění hlavy. Myslím že je dobře, že se klade čím dál větší důraz na zdravotní aspekt při cvičení a každý si může najít v nabídce sport pro něj vhodný. Podle mě je nejlepší kombinování síly a vytrvalosti, aerobní činnosti a posilovacích lekcí. Myslím že posilovna a větší zátěže dokáže pomocí úpravy jídelníčku opravdu změnit a vytvarovat postavu, heaty zas rozhodně zlepší kondičku a pomohou zeštíhlet a ztratit na tuku. Kdo se cítí a zvládne těžší lekce, je super zahrnout nějaký z intervalových tréninků, ať už fuknční trénink nebo třeba tabatu. To jsou velmi náročné hodiny, ale zase si je člověk může uzpůsobit vždy úměrně kondici a zdravotnímu stavu.


A úplně na závěr nějaké to starší foto – Marci a Ilča ještě Na Dobráku, Peťa na jedné z prvních cvičebních akcí ve Weisseru, Janča pózuje doma v obyváku :-).