Chci zhubnout

Jak to udělat, pokud chcete zhubnout?

Je velmi těžké odpovědět na tuto otázku obecně, protože každý jsme jiný, neexistuje bohužel spolehlivá univerzální metoda. Zkusím to v následujících řádcích alespoň nastínit.

Budu předpokládat, že sportujete pouze velmi málo nebo vůbec, že máte nadváhu cca 10 kg, ale ne takovou, že by to už bylo třeba řešit ve spolupráci s lékařem. Prostě najednou jste si všimli rostoucího bříška, případně většího OTP („ozdobný tukový prstýnek“). Možná jste potřebovali pomoc při zavazování tkaniček nebo nazouvání obuvi. Prostě - rozhodli jste se to řešit a nevíte, kde začít. Můžete nejíst (což dlouho nevydržíte a pouze si zničíte zdraví), můžete využít rady kamarádů a kamarádek, můžete využít rubriky na internetu ve stylu „Hvězdy radí, Co zaručeně funguje, Rychle a spolehlivě apod.“. Anebo můžete jít za odborníkem, kde si za služby sice zaplatíte, ale zaručuji Vám, že to bude velmi dobrá investice.

Je dokázáno, že v případě hubnutí závisí cca 70 – 80 % úspěchu na úpravě stravy a zbytek tvoří vhodná pohybová aktivita. Díky pohybu se Vám zvýší podíl svalové hmoty, budete následně i v klidu více spalovat. Více pohybu Vám přinese také další benefity - budete se cítit lépe, budete mít více energie, budete výkonnější a v neposlední řadě budete mít lepší náladu.

Ideálně - doporučuji Vám začít konzultací s osobním trenérem a nutričním specialistou, který Vám poradí ohledně pohybového režimu a stravy. Hlavní plus – poradí přímo Vám, s ohledem na Váš věk, váhu, výšku, pohlaví, denní režim, pohybové zkušenosti, aktuální fyzický a psychický stav atd. U nás toto poradenství nabízí Mgr. Michal Kroupa, osobní trenér a výživový poradce, absolvent Fakulty sportovních studií (v případě zájmu prosím kontaktujte přímo jeho na tel. č. 776634604).

 

Co můžete očekávat od odborníka na výživu?

jak správně jíst - jídelníčekS odborníkem na výživu (nutričním specialistou, výživovým poradcem) nejprve rozeberete Váš stávající jídelníček, nejen jeho složení, ale i kdy a za jakých okolností jíte (např. pro někoho může být typické řešit jídlem stres). Pak Vám odborník doporučí, jakým způsobem jídelníček postupně upravit, jak do Vašeho týdenního programu zařadit pohyb, jaké potraviny jsou vhodné právě pro Vás a také co je vhodné jíst ráno, co v poledne a co večer. 

Mezi nejčastější chybné požadavky patří: "Napište mi přesně, co mám jíst, a já to budu dodržovat". Je ale potřeba si uvědomit, že daleko větším přínosem je se naučit, z jakých potravin si máte vybírat, kdy co máte jíst a proč to tak je, abyste si mohli jídelníček sestavit sami. To znamená, že správný odborník Vám nenadiktuje, co máte jíst příští měsíc, ale naučí Vás, jak na to. Cílem není jen zhubnout, ale váhu si pak dlouhodobě udržet.

Dalším velmi rozšířeným mýtem je, že hubnout znamená hladovět. To se ale vůbec nezakládá na pravdě, prostě jen potraviny, které Vám přinášejí pouze prázdné kalorie, nahradíte živinami, které Vašemu tělu budou ku prospěchu, a vůbec to nemusí být na úkor chuti!

 

Jaký pohyb zařadit?

heat programDoporučuji začít nejpřirozenějším pohybem – chůzí. Ideální je chůze venku např. s hůlkami (nordic walking, hůlky nám umožní rozložení váhy mezi horní a dolní končetiny a odlehčení kloubů). V podmínkách fitka je nejvhodnější H.E.A.T. Program, což je chůze na speciálních mechanických pásech. Pásy mají madla, kterých se může člověk celou lekci držet nebo alespoň přidržovat. Během tréninku doporučuji používat sporttester k měření tepové frekvence (u nás půjčujeme na recepci zdarma) a kontrolovat si tak přiměřenou intenzitu.

Dále - velmi vhodné je chůzi doplnit o posilování (ať už doma, v posilovně nebo na skupinových lekcích), abychom zpevnili tělo a vybudovali si svalový korzet. A pokud se nám podaří přibrat na svalech, budeme více spalovat, protože svaly potřebují na "provoz" více energie.

Doporučuji také změřit si hned na začátku složení těla na přístroji InBody a pak měření opakovat po cca 3 měsících, abychom zjistili, že postupujeme správně, že nám skutečně ubývá tuk a ne např. svaly.

Takže shrnutí – choďte, posilujte, měřte se a kontrolujte výsledky (a postupně upravte stravu).

 

Jaké aktivity a lekce z naší nabídky si vybrat, abyste podpořili svou snahu zhubnout?

Ideální je začít chůzí v pomalejším tempu, doporučuji na začátek lekce H.E.A.T. easy. Postupně přidáte i více posilování, např. lekce Body Fit, cvičení v posilovně. Až se Vaše kondice zlepší, doporučuji zkusit Funkční trénink a další lekce ze studia 1 - Bodystyling, Fitbox, TRX, Tabata.

 

Jak často, aby se výsledky dostavily?

Ze začátku 2 týdně (vždy naplánovat tak, aby to bylo reálné vzhledem k Vašemu dennímu programu) – cca 2 – 3 měsíce, aby si tělo na pohyb zvyklo. Začít např. 2x týdně H.E.A.T. nebo 1x týdně H.E.A.T. a 1x týdně posilování. Pak přejít na lekce 3x týdně (2x H.E.A.T., 1x posilování), ideálně doplnit ještě posilováním doma a dalšími sportovními aktivitami.

Najděte si takový pohyb, který Vás bude bavit a který bude ve Vašich současných možnostech! Využívejte k pohybu každou vhodnou příležitost, např. použijte schody místo výtahu, běžte na nákup pěšky, vystupte o kousek dřív z tramvaje a dojděte do práce apod. V kombinaci se zdravou stravou se určitě výsledky dostaví.